FORGOT YOUR DETAILS?

achterstag
hátsó szimpla árbócmerevitő, anyaga drótkötél az árbocot előredőlés ellen tartja
alba
árboctőt és a bummot összekötő csigasor. Legfőbb funkciója, hogy háromnegyed, hátszélben nem engedi felcsapódni a bummot
alsó él
háromszög alakú vitorla alja
autopilot
elektromos autómata kormány
állókötélzet
árbocot tartó drótkötélzet átfogó neve
árboc
a hajó fedélzetén, a hosszanti tengelyen helyezkedik el. Hosszú, általában fa vagy alumínium rúd, a hajótesthez rögzíti a forstag, oldalmerevítők. Elölről az orrvitorlát tartja, hátulról a nagyvitorlát
árboccsúcs
árboc tetején elhelyezkedő csonk, tartalmazhatja a különböző vereteket, bekötéseket, széljelzőt és néha a tv antennát
árbocroll
nagyvitorlát, egy szerkezet segítségével az árbocban tekerjük fel egy csőre
árboctő
árboc alján található öntött acél, ami rögzíti az árbocot a hajótesthez
backstay
hátsó, dupla árbocmerevítő, anyaga drótkötél az árbocot előredőlés ellen tartja
bal csapás
bumm jobb oldalon van, mert a szél balról fújja a vitorlát, azaz balról csapja a szél a vitorlát
beaufort skála
nemzetközi, szélmérési paramétereket meghatározó táblázat
belépő él
vitorla szél felöli éle, ahol a szél belép a vitorla területére
beggelés
művelet, az orrvitorla szél felé történő kifeszítése
bébiforstag
árbocot előröl tartó drótkötél, ami rövidebb a forstágnál és nem megy fel az árboccsúcsig
bilge
treppni alatt található rész, azaz hajófenék
bika
hajón, illetve a parton a kikötőkötél rögzítésére szolgáló eszköz
bimini
mostanában, divatba jött a koppitot eltakaró napernyő, esernyő
bilge pumpa
fenékszivattyú
boci
elfogadott mentőcsónakként is, kismérető evezős csónak
briz
gyenge, könnyű szél
bugsprit
fordító csigával ellátott a hajóorrból kinyúló rúd (“orrsudár”)
bumm
árbochoz rögzített vízszintes rúd, ami a vitorla alsó élét tartja
cirkálás
az a művelet sorozat, amikor a célunkat csak negyedszélben tudjuk megközelíteni, és legalább egy fordulást tartalmaz, szél felé történő vitorlázás cikk-cakk vonalban
clew
vitorla hátsó alsó sarkára szerelt szem, a sarok rögzítésére szolgál
cockpit
fedélzeten található munkaállás, tartalmazza a kormányállást is
cockpit láda
munkaállás területén található tároló szekrény, láda, rekesz
code lobogó
jelzőzászló, van külön jelentésük, de a klasszikus ábécét is tartalmazzák
crew lista
kikötő-kapitányság által jóváhagyott, a hajón tartózkodók adatait nyilvántartó lista. Ha többen vannak a hajón mint a Crew listán: embercsempészés, ha kevesebben: bűncselekmény.
csapás
pozitív, negatív, jobbcsapás, balcsapás viszonyított pozició
csapásváltás
művelet: balcsapásról áttérek jobbcsapásra és fordítva
csákja
rúdra erősített kétoldalú kampó, kötelek vízből történő kihalászására is szolgál
csiga
görgős, csapágyas kötél megvezető szerkezet
csigasor
több csigán, együttesen áthaladó kötélzet, így az erőkar kisebb lesz
csomó
sebesség mértékegysége 1 knots =10Cab, 1 Cab =185m
csörlő
dob, amely racsnival van ellátva, terhelt kötél húzására alkalmas csörlőkar segítségével
deck
hajófedélzet
deck szalon
DS, magasított hajószalon, így állómagasság alakul ki a kabinokba lépcső vezet
deviációs görbe
hajótesten elhelyezett iránytű pontosságát befolyásolják a hajón elhelyezett fém felszerelések pl.: búvár palack. Mivel a hajó deviációs görbéjét vízrerakás előtt állítják be, így amikor beszállunk a temérdek felszereléssel a sok fém tartalmú tárgy befolyásolja a pontos északot ezt hívják deviációs görbének
dingi
elfogadott mentőcsónakként is, kismérető evezős csónak
dirk
bummpihentető, a bumm szabad végét tartja egy az árboc csúcsáról lelógó kötél
dobókörte
hosszú zsinór végén található körte formájú tömör fa, amit mentésnél alkalmaztak (több balesetet okoztak vele ezért már nem kötelező
döghullám
szél elgyengülése után visszamaradt hosszan elnyúló kellemetlen hullámzás
dörzslév
körben, a hajó oldalán elhelyezkedő általában fa vagy műanyag szegély, mely védi a hajó oldalát a sérüléstől
ejtés
művelet: a hajó orrát széltől el fordítás
élesedés
művelet: a hajó orrát szél felé fordítás
fall
vitorla felhúzó kötél
fartükör
hajótest hátsó síkja
felülés
sekély vízben a hajó alja tartósan felakad, felül
fender
felfújt henger vagy gömb alakú keményfalu lufi, ami a hajót nem engedi nekiütődni egy másik hajóhoz, vagy a parthoz
félszél
hajóhoz képest merőleges irányból fújó szél, a széljelző merőlegesen áll
flaute
szélcsend
fock
orrvitorla
fockroller
merevforstágnál célszerű alkalmazni, egy dob amire kötelet tekerünk, majd felhúzzuk a forstágra a vitorlát, ahogy húzom le a dobról a kötelet, úgy csavarodik fel a vitorla és fordítva
fockshot
orrvitorla behúzó kötél
fordulás
művelet: negyedszélben haladó hajó szél felé történő csapásváltása, a csapásváltás folyamatában a hajó áthalad azon a ponton, amikor a szél szemből fúj, erős szélben a perdülést helyettesítő szamárforduló
forstag
rögzíti a hajó orrát az árbochoz, erre húzzák fel az orrvitorlát
frissülés
esemény, amikor a szélcsendben elkezd fújni a szellő és a vízen fodrok képződnek
futókötélzet
vitorlák mozgatására szolgáló kötelek rendszere
fux
orrkabin
gennaker
aszimmetrikus spinnaker, átmenet a génua és a spinnaker között
gél
műanyag alapú filmréteget képező, a hajó testet általában befedő festék
génua
árboc vonalán túllógó orrvitorla
groszshot
nagyvitorla behúzó kötél
gulba
különálló súly amit a kill végére helyeznek el, ez több esetben cserélhető is
hajólevél
hajó adatait tartalmazó okmány kiadja a Nemzeti Közlekedési Hatóság Honlap elérhető a http://www.nkh.hu címen
hajózási térkép
hajózási térkép, a tenger, a szárazföldek elhelyezkedésének, a tenger mélységének és a hajózási jeleknek mutatója
halfej
nagyvitorla csúcsán található, a keletkezett erők elvezetésére szolgáló a vitorlát mindkét oldalról egymással szemben összecsavarozott, vagy popszegecselt két lemez
halzolás
művelet: hátszélben történő csapásváltás, irányváltás és takkváltás
havaria
káosz kialakulása, baleset
háromnegyed szél
hajóhoz képest a hátszél és félszél közötti irányból kapjuk a szelet
hátsó él
vitorlának az a fele amelyik szabadon hátul van, ahol a szél kilép a vitorla területéről
hátszél
hajóhoz képest hátulról kapjuk a szelet, azaz azonosan haladunk a széllel
horgonykamra
hajó orrában kialakított a horgony tárolására szolgáló fedeles fakk. Itt tárolják a horgonyláncot is
jobb csapás
hajótesthez képest a bumm iránya balra mutat, a szél jobbról csapja a vitorlát
kajüt
hajókabin, hálórész
katamarán
kéttestű hajó
kézitájoló
kézben tartható mágneses északot jelző iránytű
kitisztázás
művelet: összegabalyodott kötél rendbetétele
klem
rugós kötélfogó
knot
csomó, sebesség mértékegysége 1knot 1852m/h
kompasz
Kompasz az égtájakhoz (mágneses északhoz) viszonyított irány meghatározására szolgáló műszer, pontosságát befolyásolja a deviációs görbe
kormányhosszabbító
csuklóval a kormányrúdhoz rögzített rúdtoldat
kötélfogó
kötél rögzítésére szolgáló eszköz
krejcolás
művelet: célunkat csak negyedszélben tudjuk megközelíteni, és legalább egy fordulást tartalmaz, szél felé történő vitorlázás cikk-cakk vonalban
laminálás
hajótest szerkezetébe, rétegébe beépített veret
laterál felület
hajótest vízbemerült részének oldalnézeti vetülete
latni
vitorlában elhelyezett merevítő lapkák
latni zsák
vitorlán elhelyezett merevítő lapkákat tartó vitorla anyag
lazy Jack
bummra szerelt vitorla tároló zsák
látszólagos szél
mozgó hajón a valódi szelet a menetszelünk a sebességünk függvényében élesebbé teszi, mozgó hajóra mindig a látszólagos szél hat
lee kocsi
hajótestre merőlegesen elhelyezett sin, amin csuszka segítségével a groszshot behúzási pontja jobbra balra mozgatható
lee oldal
hajó szél alatti oldala
leeszár
spinnaker szél alatti sarkát kezelő kötélzet
lobogtatás
művelet: shottok kiengedésével lehetővé tesszük a szél kiengedését és ennek következtébe a hajó megáll
luff
felhúzott vitorlának a hajó orra felé eső része
uvgieigség
hajó helytelen beállításának köszönhető, szél felé futási hajlam
luv oldal
hajó szél felöli oldala
mancsaft
személy, aki a kormányos munkáját segíti
megfeneklés
alacsony vízmagasságnál, amikor a hajótest felakad
mentőbója
víz felszínén úszó, a vízben felálló, a vízben felállva világító bolya
mentőmellény
nagy felhajtó erővel rendelkező feltűnő mellény
mentőpatkó
nagy felhajtó erővel rendelkező, feltűnő patkó formájú merev eszköz
merev forstag
rögzíti a hajó orrát az árbochoz, egy alumínium, vagy műanyag profilban drótkötél húzódik a profilon található nútba húzzák a vitorlát
munkapad
hajótestre merőlegesen elhelyezett sin, amin csuszka segítségével a groszshot behúzási pontja jobbra, balra mozgatható
navigációs műszer
tájékozódást segítő eszközök, de ide tartoznak az üzemeléssel kapcsolatos kontroll műszerek
negyed szél
hajóhoz képest a félszél és szembeszél közötti irányból kapjuk a szelet
nut
horony, mélyedés besüllyesztett sin
oldalmerevítő
árbocot a hajó oldalához rögzítő drótkötelek
orrvitorla
forstaghoz rögzített háromszög alakú vitorla
őzni
kötélvezető karika
pádli
kisméretű evező
perdülés
művelet: hátszélben történő csapásváltás, irányváltás és takkváltás
pillangózás
művelet: hátszélben menet, a vitorlák ellentétes oldalon vannak
ponton
fényjelzéssel ellátott fixen elhelyezett bója, 50 méteres körzetben tilos horgonyozni
pozíció lámpa
napnyugtától, napkeltéig használatos jelzőfények
pöff
meglévő szélben egy erősödés, széllökés jön, ami rövid idejű, iránya eltér az alap széltől
préselés
szélbeállás határán haladunk szél felé
proa
kéttestű hajó ahol az egyik test, nagyobb mint a mellette lévő
puffer
felfújt henger vagy gömb alakú keményfalu lufi, ami a hajót nem engedi nekiütődni egy másik hajóhoz, vagy a parthoz
raum
hajóhoz képest a hátszél és félszél közötti irányból kapjuk a szelet
reffelés
művelet: hajó folyamatosan jobban dől az optimális szögnél, célszerű reffelni azaz a vitorlafelületet csökkenteni.
reffsor
Nem minden nagyvitorlán van, vízszintesen elhelyezkedő a vitorlába belepréselt karikákból, mindkét oldalra a bumm vastagságától függően zsinórok lógnak ki, amit vitorla csökkentés esetén a bummhoz kötünk
répa
spinnaker felhúzásakor történő nem kívánt vitorlamegcsavarodás
ringli
vitorlába helyezett nagy teherbírású szem
sekli
U alakú, menetes csavarral, vagy csappal zárható nagy teherbírású félszem, amellyel csigákat, felszerelési tárgyakat rögzítünk egymáshoz
shot
vitorla behúzó kötél
skipper
kormányos általában a kormányos azonos a hajó kapitányával, a személyzetért és hajóért felelősséget viselő személy
sodronykötél
drótkötél
sólya
vízbe érő lejtő, amin a könnyebb hajókat vízre lehet tenni
spinnaker
hátszélvitorla hátszélben, félszélben, egyaránt alkalmazható. Negyedszélben a használata függ a vitorla szabása és a kormányos tudásától
spinnakker bumm
hátszélvitorla alsó belépő sarkát stabilizálja
spontán luvolás
az érkező pöfföt nem reagáljuk le időben, a hajó megdől és az orra elindul a szél felé, ekkor célszerű a reffelés
stopper
kötélfogó
svert
általában kishajókon alkalmazzák, nem tartalmaz sújt a hajó alapstabilitását növeli, súly hiányában a hajó igen borulékony
szamárforduló
erős szélben történő fordulás Q forduló háromnegyed szélben haladunk erős szélben a perdülés veszélyes az átcsapódás miatt, kidőlhet az árboc , ezért fordulással váltunk menetirányt
szálng
árboc merevítésére szolgál, az árboc felső harmadán elhelyezett vízszintes acél vagy alumínium merevítők, egyik oldalát az árboc rögzíti másikat az oldalmerevítő
szélbeállás
az az állapot, amikor a hajóval úgy állunk, hogy a hajó orra a szél felé mutat a kiengedett vitorlák a hajó hossztengelyénél lobognak
szélcsend
levegő nyugalmi állapota, vagyis áramlása oly gyenge, hogy érzékeinkkel nem vesszük észre
szélcsík
szélcsendben, vagy gyenge szellőben a vízhőmérséklet különbség hatására kialakult fuvallatok
takarás
hajótest és vitorlázat által keltett szélárnyékos terület
takk
azaz csapás
teakfa
tikfa, trópusi keményfa, a hajó csúszásgátlását és esztétikáját sok esetben ezzel oldják meg
tőkesúly
hajó alapstabilitását növeli, más néven kiel, a hajó hossztengelyén elhelyezkedő nyúlvány, ami a hajó oldalcsúszását is csökkenti, vasból vagy ólomból készül
traveller
munkapad egy formája, kezelése gyors és könnyű
treppni
taposódeszka, padló
trimarán
háromtestű hajó, ahol a középső test nagyobb, mint a két oldalsó test
trim zsinór
vitorla élébe, bele vart vékony zsinór, ami a vitorla ívének kisebb változtatását teszi lehetővé
valóságos szél
szél valós iránya és ereje, amit álló helyzetben mérünk
ventil
hajó fenékdugója, az a vízvonal alatti szelep, amin ki és be tud áramlani a víz, kishajóknál Pl. kalóz, ha túl sók víz van benne megfelelő sebességnél, ha kinyitjuk a vákuum kiszívja a vizet, ha állunk és kinyitjuk elsüllyedünk
veret
hajón található fém alkatrészek gyűjtőneve
viharjelzés
alapfok: a viharjelző alapon van, első fokú viharjelzés: percenként 45 villanás látható, másodfokú viharjelzés:percenként 90 villanás látható
vízvonal
az a vonal, amit a víz rajzol fel a hajó oldalára maximális terhelésnél
TOP